Werkontwikkelingen & eerste trekking in het vooruitzicht

27 maart 2017 - Ayacucho, Peru

Tijd voor een nieuwe blog! Afgelopen twee weken is er weer een hoop gebeurd hier. Niet op het gebied van uitstapjes, maar wel op het gebied van werk.

Sinds de laatste blog hebben Jade en ik nu in plaats van vier diensten per week en een slaapdienst, een dienst mogen vervangen voor een dag samen op kantoor, waarin we werken aan plannen, talleres voor tijdens de vergadering en het implementeren van bijvoorbeeld een buddysysteem. We hebben nu twee kantoordagen gehad en deze zijn erg nuttig besteed. Ook fijn om op deze manier net een stukje extra bij te dragen aan de organisatie en het is leuk om ook met andere dingen bezig te zijn dan in plaats van alleen op de groep met kinderen staan. Ook kunnen we nu in de vergadering meer bijdragen en inbrengen, omdat we simpelweg meer tijd hebben om dingen uit te werken zoals de eerste taller die we afgelopen vrijdag tijdens de vergadering gegeven hebben over het vergroten van competenties aan de hand van het competentiemodel (alle (bijna-)pedagogen weten precies waar ik het nu over heb, toch?! :P).

Op de groep staan gaat ook steeds een stukje beter, hoewel er nog steeds momenten zijn dat ik de kinderen even niet zo leuk vind. Ik geef nu bijles aan een meisje van 13. Vooral met lezen en schrijven, omdat ze behoorlijk achterloopt en ze toch echt straks aan de middelbare school gaat beginnen. Niet alleen is het belangrijk dat ze bijles krijgt en oefent met lezen en schrijven, het is vooral ook om de persoonlijke aandacht aan haar te kunnen geven en haar haar verhaal te kunnen laten doen. Daarnaast hebben we dus afgelopen vrijdag tijdens Supervisie het buddysysteem geïmplementeerd en de kinderen verdeeld onder de practicantes en vrijwilligers als buddy’s. Ik heb drie kinderen onder mijn hoede, waarvan een dus het meisje dat ik bijles geef en voor de rest twee jongens, waarbij de ouders ook in beeld zijn, zodat ik ook het ouderstuk in mijn stage kan verwerken en omdat ik dat naar aanleiding van mijn minor heel interessant vind.

Hoop ontwikkelingen op werk dus! Naast het werk zijn ik en m’n huisgenootjes lekker bezig met sporten, zoals Zumba en krachttraining, zodat we fit de zomer ingaan straks en ik in september weer lekker kan gaan roeien. Qua conditie dan, m’n techniek zal weer wat bijgespijkerd moeten worden, omdat ze hier geen ergometer hebben… :’(. Hahaha, maar ook wel lekker om even niet afgebeuld op de ergo te zitten of een 2K test te moeten doen :P.

Naast het vele sporten, zijn we ook goed begonnen aan gezond eten. Veel groenten, maar tussendoor ook de nodige worteltaart, voor alle goede vitaminen die in wortel zitten. En ter compensatie chocolate chip cookies zo af en toe… :P Moet ook kunnen toch?!

Geen verhalen over mooie uitstapjes deze blog of andere spannende dingen, maar komende maand staat er een hele vette trip op de planning. Van 12 tot en met 17 april ga ik met Casa de los Gringos (zo heet mijn huis hier trouwens) een vier of vijfdaagse trekking doen naar Choquequirao. Choquequirao is het minder bekende, maar prachtige heilige zusje van Macchu Picchu. Omdat het minder bekend is, ben je dus een van de weinige toeristen die het zien. Volgens mij weten vooral Peruanen zelf van het bestaan af, en dus een aantal gringos in Ayacucho. Het schijnt een prachtige toch te zijn, die alleen per trekking te bereiken is. Wel zwaar, want je moet twee bergen over om er te komen, maar dat komt vast goed met al dat sporten dat we hier tegenwoordig doen!

Nou, dat was het weer voor deze keer. Ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om mijn verhalen te horen en volgende keer krijgen jullie waarschijnlijk dus verhalen te horen over Choquequirao, met bijbehorende foto’s! Hasta luego!

1. Oma joke:
    28 maart 2017
    hoi schat was weer leuk om te lezen !geniet van je uitstapje in april Gran abrazo ! Oma Joke Xxxxxxxxxxxxxxxx
  2. Karin:
    28 maart 2017
    Lieve Dianne
    Wat een indrukwekkend verhaal Goed dat je in het werk deze afwisseling hebt weten te brengen. Heel veel plezier met de trekking, ben nu al benieuwd naar de foto's Xx