Laatste (korte) blog voor Choquequirao!

12 april 2017 - Ayacucho, Peru

Blog-tijd! De vorige keer in mijn blog vertelde ik dat deze blog zou gaan over de trekking naar Choquequirao, maar er gebeurt hier zoveel dat ik toch nog even een blogje doe voordat we vanavond vertrekken met de bus naar Abancay en daarna door naar het startpunt van de trekking.

De vorige keer vertelde ik over onze kantoordagen die we nu hebben en waarin we veel kunnen doen. Dat is nog steeds een grote upgrade van de stage, aangezien we al drie talleres hebben gegeven (een dus over competentievergroting en de andere twee over observeren/rapporteren en het verschil tussen interpreteren en observeren). Daarnaast zijn we aan de slag gegaan met plannen van de kinderen en daaruit is een buddysysteem voortgevloeid. Het buddysysteem houdt in dat de vrijwilligers en de practicantes allemaal drie kinderen individueel mee op pad nemen om wat leuks te gaan doen en te kletsen. Het buddysysteem is niet persé bedoeld om het over problemen te hebben, iets wat de meeste kinderen in het begin wel dachten en daarom in het begin niet zoveel zin hadden, maar nu de eerste week van het buddysysteem erop zit, zien we veel glimmende gezichtjes als ze terugkomen van een ijsje eten of gezellig een rondje lopen, helemaal alleen met een practicante.

Verder waren de afgelopen twee weken ook de deadlines voor mijn twee vakken van school die ik vanuit hier volg, dus daar heb ik veel aan gewerkt in de uren tussendoor op kantoor van stage. En ik heb mijn tussentijds evaluatiegesprek gehad met stagebegeleider en stagedocent. Erg fijn gesprek en ik merk dat ik na dit gesprek op de groep veel relaxter ben, waardoor ik ook met meer vertrouwen in mezelf naar de kinderen kan overkomen. Ze luisteren soms nog steeds voor geen meter, maar ik kan dat nu wat meer loslaten en mijn verwachtingen bijstellen.

Verder ben ik vorige week weer als vertaler mee op pad geweest. Deze keer met een Noor die hier is om onderzoek te doen naar de traditionele muziek van Peru voor zijn eindopdracht van zijn studie Journalistiek. Erg leuk weer om te doen, maar wel pittig! Soms ging het over best wel technische onderwerpen van muziek en ik ben daar niet echt in thuis. Daarnaast vertaalde ik van Spaans naar Engels en andersom, dus van beide kanten veel nadenkwerk soms! Hoewel het Spaans nu wel meer automatisch gaat dan het Engels! :D

Vandaag nog naar het politiebureau te zitten om hier legaal illegaal te zitten, vanmiddag nog een Spaans lesje en inkopen doen en klaarmaken voor Choquequirao! Volgende blog is van Choquequirao met waarschijnlijk een heleboel prachtige (en jaloersmakende, sorry) foto’s!

1. Cindy:
    12 april 2017
    Heeeeel verdeel plezier en ben nu al erg benieuwd naar je volgende blog en de foto's! Xxx
  2. Oma joke:
    12 april 2017
    genieten meisje !
  3. Anne van Zwet:
    13 april 2017
    Joh wat doe je daar veel! Heel gaaf en superleuk om je verslag weer te lezen! Veel plezier en ik ben heel benieuwd naar je jaloersmakende foto's:-))