Nog een weekend Lima & laatste maand in Ayacuchito

26 juli 2017 - Ayacucho, Peru

Daar is de volgende reisblog weer! De laatste van mijn tijd in Ayacucho. Echt bizar hoe snel de tijd is gegaan hier! Stiekem wil ik ook helemaal nog niet weg, het is zo chill hier…

Ten eerste, in deze blog het tweede weekendje Lima! Vrijdag 30 juni hebben we in de avond een nachtbusje gepakt en zaterdagochtend waren we in Lima. Echt bizar eigenlijk, dat we hier tien uur in de bus zitten voor een weekendje in een andere stad, terwijl in Europa alles op maximaal twee uur afstand zit en ik daar bijna nooit een weekendje weg ga… Ik heb wel besloten dat ik dat vaker ga doen! Tickets zijn vaak mega goedkoop! Maar goed, de zaterdag hebben we lekker ontbeten in Barranco, in een heerlijk tentje, Panetteria. Om 14:00 konden we de kamer van het hostel op en hebben we even een powernappie gedaan. ’s Avonds hebben we eten gehaald in de supermarkt en een picknick gehouden in parque Kennedy, a.k.a. het kattenpark. Daarna wilden we gaan stappen. In de bar van ons hostel was niet zoveel leven, dus zijn we naar the Point hostal gegaan. Daar hebben we gedronken, gebeerpongd en vooral veel gezellige backpackers ontmoet…

De volgende dag was een lekker brakdagje. Lang uitgeslapen en ’s middags zijn we naar de bios geweest, naar de film Todo Todo. Echt een hele mooie film, aanrader! Na de bios was er wine&candle night in de bar van het hostel met live muziek van iedereen die maar wilden zingen. Wij hadden op zich ook wel zin om te zingen, maar aangezien iedereen daar nogal een gouden keeltje had en het niet een soort karaoke avond was, hebben we daar maar vanaf gezien. Wel wilden we deze avond eigenlijk nog wel graag uit met z’n drieën en een Nederlandse backpacker, maar aangezien het zondagavond was zou dat waarschijnlijk lastig worden, volgens alle Limanezen. Maar dan kennen ze de Nederlanders nog niet! Als wij uit willen gaan we uit! Dus uiteindelijk zijn we met z’n vieren, plus een Spaanse opa, in een taxi beland en hebben we een club gevonden (met karaoke!) die open was! Daar hebben we met z’n vieren gedanst, samen met nog 3 Peruanen die erg goed konden dansen. Hele dancebattles daar in de bar! Ter afsluiter toch nog karaoke (Backstreet boys, knetter vals... xD) gezongen en om 5:00 lagen we keurig in een hostelbedje!

De volgende dag zouden we om 10:30 meegaan met een walking tour door Callao en La Punta, de wat armere wijken van Lima. Uiteindelijk ben ik als enige meegegaan, omdat ik al wakker was. Was erg mooi om te zien. Callao was tot een aantal jaar geleden het ghetto van Lima, waar je echt niet veilig over straat kon. Tegenwoordig heeft een rijke oliemagnaat zo ongeveer de hele wijk opgekocht en is Callao bezig aan een opmars door middel van allerlei kunstprojecten. Heel gaaf om te zien! Als afsluiter van de tour hebben we geluncht en zijn we even op het strand geweest. Op de terugweg zijn we trouwens wel door de arme wijken van Lima teruggereden. Wat een verschillen in deze stad zeg, echt bizar. Dan kan je maar beter in Ayacuchito wonen…

Die avond hebben we even in de bar gezeten, maar zijn we redelijk vroeg naar bed gegaan. De volgende dag was alweer de laatste dag. Het was dus een dag van inpakken, lekker lunchen met z’n drieën bij Home-made en daarna Vera uitzwaaien die naar het vliegveld ging voor het vervolg van haar reis in Colombia. De rest van de middag hebben Jade en ik gechilld, had Jade nog een date (en ik ook binnen 15 minuten… :P) en hebben we gegeten in de bar. ’s Avonds nog bijna de bus gemist, omdat de taxichauffeur zei dat hij echt wist waar de terminal was. Dat was dus niet het geval, aangezien we bij het kantoor van de busmaatschappij stonden in plaats van de terminal. Toen ging hij vervolgens aan ons vragen waar het dan wel was. Ja gast, jij bent de taxista! Vervolgens ging hij ook nog zitten lachen toen we vertelden dat onze bus over 5 minuten ging. Maar goed, de bus van 21:00 hadden we dus gemist, maar gelukkig ging er om 21:45 nog eentje, wat uiteindelijk nog een upgrade bleek te zijn ook!

De dagen daarna in Ayacucho hebben we gechilld, afscheid van Oscar en Jeroen genomen met Coronotaatjes, wijn en drankspelletjes en die woensdag zijn we heel spontaan met ons overgebleven huis in de bar van José beland en daarna nog in een club in Ayacucho.

Sowieso zijn Jade en ik deze maand lekker aan het party’en. Niet eens heel bewust, maar sinds dus deze woensdag hebben we een nieuw weekend ingesteld, namelijk de woensdag (en afgelopen week de maandag :P). Bevalt goed moet ik zeggen om twee weekends te hebben. Zo hebben we veel gekke avonden meegemaakt in de bar van José, zijn we heel spontaan op een zondagavond op een soort festival beland in Carmen Alto in Ayacucho en zijn we twee keer op woensdagavond wezen stappen. Daarnaast hebben we noches de chicas, waar we heerlijk eten met al onze lieve vriendinnen hier, en hebben we ons laatste weekend onze fiesta de despedida gehad. Dat was erg gezellig, hoewel er niet heel veel mensen uiteindelijk kwamen, maar met de mensen die er waren hebben we een gekke avond gehad. Eerst in de bar, toen door naar een club hier in het centrum en daarna zei iemand met een karaokebar nog ‘kom, ik doe m’n eigen bar nog wel even open’. Dit alles resulteerde uiteindelijk in het feit dat we pas acht uur ’s ochtends in ons bedje lagen…

Leuk natuurlijk om een feest te hebben, maar de gelegenheid was wel minder, aangezien we hier helemaal niet weg willen! Het is hier gewoon zo relaxed en fijn. Ik zit me soms echt af te vragen wat ik in Nederland ook alweer deed en wat ik straks moet gaan doen als ik weer terug ben… Gelukkig staat er al genoeg leuks op de planning, zoals een festival met Dob en natuurlijk mijn afstudeerstage bij Frontlijn in Rotterdam.

Qua werk gaat het deze laatste maand echt lekker! Het eerste weekend hebben Jade en ik twee dagen samen op de groep gestaan en dat ging eigenlijk heel goed, ondanks dat we van tevoren wel een beetje angst hadden. Eigenlijk kwamen we erachter dat we al best veel autoriteit over de kinderen hebben en wanneer er geen Peruaanse educador naast je staat neem je toch meer beslissingen zelf en voel je je ook zelfverzekerder over de keuzes die je maakt naar de kinderen toe en de verantwoordelijkheden die je hebt tijdens een dienst. Al met al een heel goede, leuke en leerzame ervaring! De kinderen zijn deze laatste maand ook super lief en ik ga ze echt onwijs missen als ik straks weer in Nederland ben. Deze laatste maand hebben we ook besproken wat er met het geld gaat gebeuren van alle geweldige mensen die hebben gedoneerd voor Los Cachorros. Los Cachorros heeft verschillende potjes waar vrijwilligers/stagiaires uit kunnen kiezen waar hun geld heen gaat. Jade en ik wilde eigenlijk heel graag een potje maken zodat de kinderen kunnen blijven sporten. De meiden gaan vaak naar zumba, maar wij wilden ook graag iets regelen voor de jongens die in het huis verblijven. Nu is het zo dat een vriend van ons fanatiek bokser is hier en dit al 20 jaar doet. Ik heb dus contact met hem opgenomen of hij boksles wilde geven aan de jongens van Los Cachorros en het resultaat is dat op 14 juli de eerste boksles heeft plaatsgevonden in de Ayacucho Fight Club. En het leuke is dat vanaf deze maand de jongens dus elke week boksles hebben in het huis of op een sportclub! Kijk vooral de foto’s en filmpjes die ik heb gemaakt van de eerste boksles, want die zijn echt te schattig! Ons geld zit dus in het potje ‘extra’s en uitstapjes’ en specifiek wordt hiervan sport mogelijk gemaakt voor de kinderen! Super leuk doel, want je ziet de kinderen zichtbaar genieten van de lessen en zich al de hele week verheugen wanneer ze een sportactiviteit op de planning hebben staan die week!

De laatste twee weken dat wij werken zijn hier ook Franse vrijwilligers die talleres de psicomotricidad geven. Dit is een soort combinatie van fysiotherapie en psychologische therapie en gebeurt in de vorm van sport, muziek, spelletjes en drama. Dit gebeurt tijdens onze diensten en we kunnen dus lekker meedoen. Echt heel leuk om zo met de kinderen bezig te zijn en ze doen super goed mee! Wat ik al zei, de kinderen zijn deze laatste maand echt super lief, wat het weer extra moeilijk maakt om afscheid te nemen.

Afgelopen maandag had ik mijn laatste dienst. Ik had kaartjes gemaakt voor alle kinderen persoonlijk die ik in hun complimentendoosje heb gedaan. Totaal onverwacht was er ineens een afscheidsfeestje georganiseerd door Alanya en de maatschappelijk werker als teken van dank. Alle kinderen hadden cadeautjes geknutseld (totaal niet handig om mee te nemen, maar goed, ik ga het toch doen!) en allemaal zeiden ze iets liefs met een dikke knuffel. Ook de maatschappelijk werker en Alanya hielden een praatje voor mij. Ik had steeds al een brok in m’n keel, maar tijdens mijn eigen praatje moest ik echt bijna huilen. Gelukkig was het daarna ‘feest’ en hebben we met alle collega’s en de kinderen gedanst en plezier gemaakt. De rest van de dienst verliep redelijk normaal, hoewel tijdens het eten de kinderen wel heel nieuwsgierig waren wat ik dan in Nederland weer ga doen (tjaa, goede vraag :P) en hoe Nederland eigenlijk is.

Gisteren (dinsdag) heb ik mijn backpack ingepakt en zijn we met het huis nog gaan lunchen in een vegetarisch restaurant in Ayacucho. ’s Avonds hebben we met het huis gechilld, gegeten en wijntjes gedronken. Heel gezellige laatste avond!

Vanmiddag zal ik met de bus richting Andahuaylas vertrekken en daar op een andere bus overstappen richting Cusco. Gelukkig kan ik samen reizen met twee vrienden van Jade, die op dit moment ook in Ayacucho zitten en door Peru gaan reizen, dus dat is heel gezellig. Dit is dus mijn laatste blog uit Ayacucho. De volgende blogs zullen gaan over het laatste deel van deze geweldige zeven maanden, namelijk de reis vanaf Cusco door Bolivia. De volgende blogs zullen dus tijdens het reizen zijn en over alle mooie dingen die we daar gaan meemaken!

1. Cindy:
    26 juli 2017
    Wat een leuke blog weer! Nu op naar Bolivia! Veel plezier en goeie reis. Xxxxx
  2. Anne van Zwet:
    26 juli 2017
    ah je laatste tijd al weer daar. Kan mij voorstellen dat het afscheid moeilijk is Dianne als je het zo naar je zin hebt daar! Zeker met al die kindjes en nu het werk zo lekker loopt! Gelukkig eerst nog even vakantie vieren dus je hoeft nog niet naar het saaie Nederland terug:-)) Nu naar Bolivia! Goeie reis en heel veel plezier! liefs