Eerste werkweek & eerste weekendtripje!

14 februari 2017 - Ayacucho, Peru

Afgelopen week was mijn eerste werkweek bij Los Cachorros. Maandagochtend ben ik begonnen met een introductie over de werkwijze van de organisatie en wat er van ons als stagiaires op de groep wordt verwacht. De rest van de dag had ik nog vrij dus heb ik nog even gerelaxed en ’s avonds naar de Peruaanse sportschool geweest voor een lesje Zumba.

De rest van de week had ik de ochtenddienst, wat inhoudt dat je van 6:00 tot 14:00 werkt. Niet erg leuk als om 5:00 ’s ochtends je wekker gaat, maar wel om naar de kinderen bij Los Cachorros toe te gaan, en dat je dan de rest van de dag nog vrij hebt om dingen voor jezelf te doen, zoals Spaanse les, de stad verkennen en ’s avonds eten met huisgenoten.

De eerste week was nog erg wennen en bestond eigenlijk vooral uit meedraaien met het dagelijkse ritme, kennismaken met de kinderen en met collega’s. Ook het staan op een groep met 13 kinderen vind ik pittig, omdat ik vanuit Nederland vooral gewend ben aan het begeleiden van groepjes van maximaal 5 of 6 kinderen. Er is wel een bord met geplande activiteiten, zodat je niet helemaal ‘lost’ bent, maar geheel in Peruaanse stijl, wordt hier nog wel eens van afgeweken of er wordt gewoon een half uur later begonnen… Go with the flow zeggen we dan maar!

Op maandagen, woensdagen en vrijdagen gaan veel kinderen in de ochtend naar buitenschoolse activiteiten of bijles in de vakantie, waardoor het soms ook voorkwam dat we ineens als educadores elkaar aan stonden te kijken van ‘ja, en wat gaan we nu doen?’. Vaak waren er dan nog maar drie kinderen of zo… :P. Maar wel leuk om deze dan wat persoonlijke aandacht te kunnen geven door met hen te basketballen, te helpen met huiswerk of gewoon een gesprekje met ze te voeren (ook goed voor het Spaans :D).

Aan het einde van de week, op vrijdag, was de bar in mijn huis weer open en hebben we heerlijk gegeten en drankjes gedaan (2 Cuba Libres voor 10 sol! Kom maar door! :D). Hoewel ik de volgende dag om 5:30 zou vertrekken voor mijn eerste weekendtripje en ik dus van plan was een beetje op tijd naar m’n bed te vertrekken, was dat zoals wel vaker het geval een erg gezellige avond met veel gezellige Peruanen en gringos. Uiteindelijk was het dus een kort nachtje…

Afgelopen weekend was dus mijn eerste kampeertripje naar Huancaraylla en Cangallo. Samen met Peter, Jan, Jade en Vera (mis compañeros de la casa) zijn we dus rond 6:00 vertrokken voor een adembenemende mooie rit naar Huancaraylla, waar we een paseo zouden maken naar de aguas turquesas. Dit is een waterval op 3800 meter die erom bekend staat een prachtige turquoise kleur te hebben door de mineralen die in dit water zitten. Alleen in het regenseizoen is de waterval en rivier te wild waardoor de kleur niet te zien is… Maar met erg gezellig gezelschap en een prachtig uitzicht vanaf 3800 meter alsnog een prachtige wandeling, zoals op de foto’s te zien is!

Na de wandeling hebben we de tent op gezet en hadden we allerlei lekkere dingen mee om een heerlijke barbecue te hebben. Het weer dacht echter ‘fuck jullie met je barbecue’, want uiteindelijk zaten we in onze tent te schuilen voor de regen en het onweer en was al het hout te nat om een vuur mee te maken… xD wel gezellig in een tentje met de regen op het tentdoek!

Gelukkig zaten we vlakbij een truchafarm (forellenfarm), waar we gelukkig ons eten mochten klaar maken en uiteindelijk samen met deze familie hebben gegeten. Het was wel erg koud na de regen en het onweer, maar een lekker kopje caliche (kaneel thee met zuid-amerikaanse rum) doet wonderen voor kou!

De volgende dag hebben we uitgeslapen, ontbeten en het kamp opgebroken en vervolgens afscheid genomen van onze nieuwe Peruaanse vrienden op de truchafarm. De volgende stop was een thermaal zwembad in Cangallo, waar we heerlijk hebben gechilld. Erg vervelend, zo’n buitenlandstage…

Als laatste stond er een lunch bij een andere waterval op het programma, maar het weer werkte weer niet mee en we hebben dus in een Peruaans dorpje geluncht en zijn daarna naar de waterval gelopen. Na de waterval terug naar Ayacucho en toen zat ons eerste tripje er alweer op!

Gisteren nog een ochtenddienstje gedraaid, met zeer weinig kinderen, en mijn eerste gesprek met mijn stagebegeleider gehad en de achtergronden van de kinderen gehoord. Daar wordt je wel even stil van en doet je beseffen hoe blij je mag zijn als je in een hecht en warm gezin bent opgegroeid…

Nou dat was het weer voor deze week. De komende dagen ben ik nog vrij van werk en heb ik Spaanse les ingepland en ga ik samen met Jade een dagje naar Huari en Quinua!

Saludos de Ayacucho!

1. Anita:
    14 februari 2017
    Volgens mij vermaak jij je prima daar! Veel plezier!
  2. Oma joke:
    15 februari 2017
    wat fijn dat je het zo naar je zin hebt x x x x x
  3. Netty de Vries:
    19 februari 2017
    volgens mij kan je later wel schrijfster worden, zo leuk om te lezen