Reis & eerste dagen

5 februari 2017 - Ayacucho, Peru

Wat ruim een jaar geleden is begonnen met de voorbereidingen voor een stage in het buitenland, was donderdag dan echt zo ver. Om half 5 ’s ochtends ben ik naar Schiphol vertrokken samen met mijn moeder en Karlijn. Nadat mijn backpack geseald was, begon de eerste stress bij de incheckbalie. De (nogal chagrijnige) vrouw achter de balie vertelde mij dat ze me niet ging inchecken tenzij ik een bewijs had dat ik binnen drie maanden het land zou verlaten, in verband met het visum. Tja, wat doe je dan? Halsoverkop hebben we toen via internet het eerste busticket naar Chili in april dat we konden vinden geboekt, zodat we in ieder geval iets konden laten zien en ik met het vliegtuig mee kon. Gelukkig was dit okee en ben ik ingecheckt. Later bleek dat dit busticket helemaal niet naar Chili gaat, maar naar een grensplaatsje dat nog steeds in Peru ligt… Zo zie je maar hoe goed mensen bij een incheckbalie op de hoogte zijn….

Het afscheid bij de douane was even moeilijk en ik heb me tijdens de vlucht nog wel eens afgevraagd, waarom ik dit ook alweer wilde :P.

Vanmorgen toen ik op Ayacucho landde, was dat gevoel echter snel weg, toen ik zag hoe mooi deze omgeving is en hoe warm ik werd ontvangen door Peter (eigenaar hostal) en Alanya (eigenaar Los Cachorros) van het vliegveld. Zij hebben mij een rondleiding door het hostal gegeven waar ik mijn kamer huur en vervolgens hebben Jade en ik bij hen thuis ontbeten, samen met hun kinderen die op dit moment vakantie hebben.

De rest van de ochtend heb ik gebruikt om mijn backpack uit te pakken, m’n kamer een beetje in te delen en de andere vrijwilligers in het huis te leren kennen. Rond 11:00 hebben Jade en ik een rondleiding gekregen van een huisgenoot. We hebben een aantal marktjes bezocht, verschillende pleinen gezien en de Arco de Triunfo (thanks Tripadvisor :P). Ook proberen soles te pinnen, waarbij het erg handig is als je je eigen pinpas daadwerkelijk op Wereld zet, in plaats van die van je moeder :P. Vervolgens (vega) geluncht, na lang zoeken, want ze zijn hier nogal gek op vlees en zien bijvoorbeeld kip ook niet als vlees, dus je moet goed opletten of het eten daadwerkelijk vegetarisch is.

’s Middags hebben we lekker gechilld op de kamers en zijn we uitgenodigd voor ons eerste tripje naar de hoogvlaktes rondom Ayacucho, wat volgend weekend al gaat plaatsvinden!

Vrijdagavond de eerste avond in de bar van het hostal meegemaakt! Was erg gezellig, maar wel vooral nederlanders, dus nog niet echt Spaans kunnen oefenen. Was ook nog best moe van de vlucht, dus heb vroeg m’n bed opgezocht voor de eerste nacht in Ayacucho!

Vanmorgen op zoek naar een ontbijtje samen met Jade in de vele kioskjes die Ayacucho rijk is. Uiteindelijk heerlijke banaan-eipannenkoekjes gemaakt, die erg in de smaak vielen bij de andere huisgenoten die stuk voor stuk kwamen binnendruppelen voor ook een pannenkoekje.

Rond 11:00 ben ik samen met Jade, Alanya en haar kinderen vertrokken voor een wandeling in de bergen rondom Ayacucho. Het was een wandeling waarbij we prachtige uitzichten zouden hebben over de stad en we zouden eindigen bij een riviertje die door een kloof tussen twee bergen stroomt. Het was inderdaad prachtig, dus ik blij dat ik m’n camera bij me had. Alleen blijkt het handig te zijn als je camera is opgeladen wanneer je foto’s wil maken……:P. Dat was dus even jammer, maar gelukkig heeft Jade wel foto’s kunnen maken die ik mag hebben. Die komen dus nog bij deze blog.

Maar de wandeling was prachtig! Prachtige vergezichten over de stad, paadjes door het bos, lieve Peruanen in traditionele kleding en als beloning dus een idyllisch mooi plekje bij een riviertje, waar we hebben geluncht en even hebben gepootjebaad.

Hele mooie eerste kennismaking met de omgeving van Ayacucho dus, hoewel ik wel merk dat ik  moet wennen aan de hoogte (snel buiten adem enzo, voel me net een oud vrouwtje…:P).

’s Avonds was de bar beneden in het hostal weer open en hebben we daar lekker gegeten en pisco’s gedronken. En deze keer waren er wel veel Peruanen, dus heb flink kunnen oefenen met het in praktijk brengen van mijn Spaans! Wat goed uitkomt, want ik heb net (zondagochtend) mijn eerste Spaanse les gehad van Roxana. Deze eerste les was vooral het bepalen van mijn niveau, wat van een redelijk basisniveau is. Wel zijn veel woorden hier in Peru anders dan in het Spaans van Spanje, dus we hebben gewerkt met werkwoorden die hier in Ayacucho veel gebruikt worden. Ik ben benieuwd hoe het straks tijdens het werk in Los Cachorros gaat met mijn Spaans…

Voor de rest nog geen plannen voor vandaag, behalve even naar de markt en wat extra soles pinnen om mijn kamer te betalen voor de gehele periode. Morgen voor het eerst naar Los Cachorros toe voor een introductie over het werk, de kinderen en de organisatie, en dinsdagochtend echt beginnen met werken! Va apatecerme el trabajo en Los Cachorros!

1. Karin:
    7 februari 2017
    Lieve Dianne

Geweldige tijd in Peru, knap dat je dit doet!!
    Veel liefs Karin en de rest Xx