El tiempo vuela aqui...

3 mei 2017 - Ayacucho, Peru

Alweer ruim twee weken geleden sinds Choquequirao en mijn laatste blog. De tijd vliegt hier echt voorbij, ondertussen ben ik al weer over de helft van mijn stagetijd heen. Gelukkig nog niet op de helft van mijn verblijf hier, aangezien ik ook nog naar Bolivia ga met Jeanine!

De afgelopen twee weken heb ik vooral gewerkt bij Los Cachorros. Ik heb sinds deze maand echt het idee dat ik hier op m’n plekje zit en ik word blij van het werk dat ik hier doe. Ik voel me zeker wanneer ik op de groep sta en straal dit (volgens mij) ook uit naar de kinderen. Daarnaast krijg ik steeds meer werkzaamheden voor naast het groepswerk, zoals het schrijven van plannen voor de kinderen, het geven van talleres aan het team tijdens de wekelijkse vergadering op vrijdag en het implementeren van het buddysysteem dat we zijn gestart vanaf deze maand. Het buddysysteem houdt in dat de (Nederlandse en Peruaanse) stagiaires kinderen onder hun hoede hebben, waar we leuke dingen mee doen, mee gaan wandelen, maar vooral ook een luisterend oor voor kunnen zijn. Veel kinderen in het huis hebben niet of nauwelijks familie om dit soort dingen mee te doen, dus dit is erg belangrijk voor hen. Dat komt af en toe nog wel even binnen. Als ik op de groep sta, kan ik wel eens ‘vergeten’ uit wat voor situaties deze kinderen komen, omdat het gewoon kinderen en tieners zijn zoals iedereen. Maar met sommige dingen wordt je weer even met de neus op de feiten gedrukt, bijvoorbeeld als een meisje naar me toe komt en haar arm laat zien, waar ze in gesneden heeft. Of als een ouder niet komt opdagen om zijn of haar kind op te halen. Of als een kind volledig de pan uit flipt als er onduidelijkheid is. Hopelijk kan ik ervoor zorgen dat het buddysysteem nog steeds doorgaat, wanneer wij straks weer weg zijn, want de kinderen fleuren op, wanneer we ze mee naar buiten nemen voor een wandeling of een ijsje.

Verder ben ik hier lekker bezig met sporten, sapjes drinken op de markt en cocktailtjes in de bar! En laatst een heuse picknick op het dakterras van een van de Franse vrijwilligers. Super gezellig met zijn allen, lekker gegeten (zoete aardappel met guacamole met granaatappelpittjes & empanadas) en bij gebrek aan licht op het dakterras gezellig met kaarslicht gegeten.

Verder ben ik afgelopen weekend naar de mirador geweest met een Peruaanse chico die wel eens in de bar komt. Leuk om zo de insidertour te krijgen. Deze mirador is trouwens de bekendste van Ayacucho, waar ik in mijn eerste week al over hoorde om naartoe te gaan, maar ach, ik heb gewoon eerst Ayacucho van alle andere kanten bekeken… Lekker eigenwijs! :P

Het komende weekend is er hier een culinair feest in de bar, waar we ’s middags beginnen met een Oriëntaals menu, en daarna door kunnen partyen in de bar. Ik heb vandaag met Jade al bedacht om een aantal cocktails uit te proberen die we nog niet geproefd hebben. Tja, je bent een nieuwsgierige, leergierige student of niet he?!

Voor de rest nog niet veel plannen voor de komende tijd, behalve werken en wellicht wat doen voor mijn schoolopdrachten. Maar eind van deze maand staat er weer een tripje op de planning! Drie dagen Huacachina! Huacachina is een plaatsje bij de stad Ica. Eigenlijk niet echt een plaatsje, als wel een oase van toeristen, die daar heen gaan om te sandboarden en voor winery&pisco tour! Het ligt midden in de woestijn, dus vaak kan je vanuit de hostals de zandduinen beklimmen. Een super leuk vooruitzicht dus en ik zal jullie dan ook weer snel gaan vervelen met veel foto’s van een andere kant van Peru!

1. Elvira:
    4 mei 2017
    Dat heet het nuttige met het aangename verenigen. Succes met de kinderen en verder lekker genieten Dian!
  2. Anne van Zwet:
    4 mei 2017
    Leuk weer Dianne! Fijn dat je je zo thuis voelt! Echt een gave stageplek waar hij heel veel kunt bijdragen en kunt leren! Verheug mij al weer op je reisverslag over Huacachina. Geniet er van!
  3. Oma joke:
    4 mei 2017
    Lieve schat ik ben zo trots op je ! heerlijk dat ik je Oma bent dikkeabrazo