Uitstapjes met de kinders, feestjes & 2e weekend Lima op de planning!

28 juni 2017 - Ayacucho, Peru

Daar ben ik weer met de twaalfde reisblog alweer! De vorige was de week nadat we uit Lima waren teruggekomen (alweer twee weken geleden, de tijd vliegt hier echt veel te snel voorbij!). In de tussentijd is er weer een hoop gebeurd!

Het weekend na Lima moest ik twee dagen werken. Dit is uiteindelijk zondag de hele dag geworden en zaterdag van 10:00 tot 18:00 omdat we met de kinderen allerlei uitstapjes hebben gemaakt. Zaterdag zijn we ’s ochtends met ze naar de dierentuin geweest. Erg leuk om deze eens te zien in Ayacucho! Het is een kleine dierentuin, maar wel ongelooflijk mooi qua uitzicht. Het ligt op een berg en je loopt zeg maar vanaf boven naar beneden langs alle dierenverblijven. Qua dierenwelzijn valt er nog wel wat te doen, veel dieren zaten alleen en de hokjes waren erg klein… Maar de kinderen hebben genoten en van een erg aardige señor kregen ze een gratis rondje op de quads, tafelvoetbal en een snoeplolly. Zo makkelijk om kinderen blij te maken!

Na de dierentuin lagen de kinderen al behoorlijk uitgeteld op de bank, maar voor die middag hadden we nog een uitstapje gepland, namelijk naar het zwembad. Een ander zwembad dan normaal een keer. Een stukje verder, maar wel weer op een prachtig plekje! Wel koud uiteindelijk, zeker toen de kinderen uit het water kwamen, aangezien het aan de schaduwkant van de berg lag… Lekker bezig Ayacucho! xD

Die avond had ik slaapdienst, maar toen ik om half tien aankwam lagen alle kinderen al uitgeteld in hun bedjes, dus deze was lekker rustig!

Die zondag kon ik gelijk door met mijn hele dag werken, maar de kinderen waren lekker rustig. ’s Ochtends mochten ze een filmpje kijken op de beamer en ’s middags hadden ze alweer een bijzonder uitstapje, het circus! Wat een bofferds zijn ze hé?!

Ook in het circus hebben de kinderen weer genoten en in de pauze kregen die mazzelaars weer een zakje popcorn, een soort hotdog en een goochelspeeltje! Ik heb de rest van de avond heel vaak een goochelshow gekregen… :P

De week daarna stond ik ingepland voor woensdag- en donderdagochtend, dus maandag en dinsdag had ik alle tijd om m’n schoolopdrachten af te ronden, wat gelukt is! De rest van de week had ik dus in feite vrij om lekker te chillen en voor leuke dingen! Lekker gesport dus en met m’n huisgenoten op stap geweest in de stad! En donderdagavond naar de bar van José (een vriend) geweest. Ik was niet van plan het heel laat te maken, aangezien ik de volgende dag weer vergadering had, maar zoals ook zo vaak gebeurt op woensdag in Den Haag wanneer ik zeg dat ik maar een drankje in de Momfer doe, was het zo gezellig dat we tot 4:00 ’s nachts uit zijn geweest… Ik ben wel bij hem in zijn bar blijven slapen, samen met zijn andere vriend die ook mee was en om 6:00 op moest, aangezien dat dichter bij Los Cachorros was, zodat ik wat langer kon uitslapen.

Afgelopen weekend was er weer een feestje, maar ditmaal in de bar in Casa de Gringos. Het was een erg geslaagd feestje met veel mensen, hoewel de reden van het feestje wat minder leuk was. Het was namelijk het afscheidsfeestje van Oscar en Vera. Maar het was super gezellig met veel mensen, caliche, spelletjes en gezelligheid. Omdat het feestje in de bar zo gezellig was, besloten we dit na sluitingstijd nog even voort te zetten in de Max’oh in de stad met een groepje! Lekker veel gedanst, salsa en zelfs een keer reggaeton in Ayacucho! Laten we zeggen dat we de Max’oh hebben uitgespeeld, aangezien we om half zeven pas in de taxi terug naar huis zaten… Ach ja, het is maar een keer het laatste weekend in Ayacucho hé?!

Zondag was dan ook een erg relaxte dag. Lekker uitslapen, filmpje kijken en vooral nabespreken van de avond ervoor!

Deze week nog drie daagjes werken, waarbij ik vooral veel aan de slag zal gaan met mijn buddy’s. Een van m’n buddy’s is van het weekend pas om 12:00 ’s nachts thuisgekomen en zij vertelde later dat ze ontvoerd en verkracht is geweest, maar in een later gesprek kwam er weer een heel andere versie naar boven… En m’n andere buddy gaf aan dat hij angst heeft om de straat op te gaan, vanwege zijn familie… Dat blijf ik toch het lastigste vinden van het werk hier in Ayacucho. Wanneer je aan het werk bent, zijn de kinderen vaak zo lief en zijn het gewoon normale kinderen met hun eigen karakters en streken, maar dan gebeurt er ineens weer iets waardoor je weer met je neus op de feiten wordt gedrukt met wat voor doelgroep je eigenlijk werkt. Hetzelfde met vertrouwen. Aan de ene kant wil ik de kinderen erg graag vertrouwen geven en is dat ook belangrijk om ze te vertrouwen, maar het gebeurt ook zo vaak dat ze hier misbruik van maken. Het is steeds schipperen tussen wat je wel kan geloven en waarin je ze wel kunt vertrouwen en waarin je beter het zekere voor het onzekere kan nemen… Ik schrik straks in Nederland nergens meer van in ieder geval!

Maar verder zijn de kinderen wel echt schatjes, met hun eigen karaktertjes en eigenaardigheden. Ik ga ze in ieder geval heel erg missen als ik straks weer in Nederland ben. Gelukkig heb ik nog een maand!

Na deze week dus drie dagen gewerkt te hebben, ga ik zaterdagochtend de bus in voor het tweede weekendje Lima! Vera gaat naar Lima, omdat ze dinsdag door vliegt naar Colombia en Jade en ik hebben besloten haar een paar daagjes van te voren te vergezellen voor een mooie afsluiting van een geweldige tijd. Daarnaast heb ik de vorige keer ook een erg leuke chico ontmoet, die ik graag nog wel een keertje wil gaan zien… Hij kon niet naar Ayacucho komen, dus dan ga ik maar naar Lima toe hé?! Zit niks anders op :P…

Nou dat was het weer voor deze keer! Volgende keer waarschijnlijk dus nog een blog uit Lima en natuurlijk nog meer avonturen uit Ayacuchito! J

1. Oma joke:
    28 juni 2017
    hoi meisje wat beleef je veel ook heftige dingen je krijgt wej een andere kijk op de wereld knuffel maar veel met de kindjes nog even dan ben je weer heerlijk bij ons kijk er naar uit dikke abrazo van Oma Joke Xxxxx
  2. Henk H:
    10 juli 2017
    Hallo Dianne,
    Wat een verhalen en een avonturen, en wat een ervaring. Zojuist nog even het laatste blog gelezen want morgen dinsdag 11 hebben we een etentje met onze lesgroep, althans de leerlingen, in la plancha. We gaan volgend jaar met zijn vieren een andere lerares nemen, privé. Jou uitnodigen heeft geen zin want je zit nog in zuid amerika. Ik heb genoten van je verhalen, en de laatste met je twijfels over vertrouwen. Het ga je goed!