Cusco & Copacabana

6 augustus 2017 - Cusco, Peru

Op 26 juli ben ik afgereisd naar Cusco, na nog een laatste bezoek aan Los Cachorros en de kinderen. Ik wilde nog wat spullen achterlaten, dus vandaar dat ik nog een keer terug ben gegaan, maar eigenlijk was dit echt heel moeilijk. Daarvoor nog afscheid genomen tijdens een sapje op de markt van de beste en liefste Spaanse lerares die je je kan wensen, Roxana, en om 13:30 zaten we in de bus voor de 15 uur durende rit naar Cusco. Het was wel erg fijn dat ik samen kon reizen met twee vrienden van Jade die op bezoek waren geweest in Ayacucho. Dat maakte het wel makkelijker om Ayacucho achter me te laten, hoewel ik hier de eerste twee dagen in Cusco af en toe nog wel dacht aan mijn leven daar.

Maar goed, de eerste dagen van de reis, beginnend in Cusco. Donderdag heb ik op eigen houtje de stad verkend. Natuurlijk verdwaald, maar eigenlijk was dat niet zo erg, want daardoor ben ik op hele mooie pleintjes geweest, de mirador van San Blas gezien en wist ik daarna gelijk beter de weg, doordat ik al een hoop referentiepunten had! Daarna op het Plaza de Armas even gechilld in het zonnetje en aan de praat geraakt met een Peruaanse hippie, die me de oude incaruïnes wilde laten zien in Sacsayhuaman. Hij was wel een beetje zweverig en wilde een soort ritueel doen bij alle heilige stenen daar, maar was wel gezellig en heel mooie omgeving en uitzicht op de stad. Die avond met een leuke Limanees in Cusco op stap geweest en samen gezongen in de karaoke bar en daarna onze danskunsten getest in een club in Cusco.

Vrijdag ben ik de dag begonnen met een free walking tour, waarbij ik alle plekjes die ik de vorige dag tijdens m’n ontdekkingstocht/verdwaaltocht al had gezien nu met tekst en uitleg erbij kreeg. Erg leuk, en daarna met een andere backpacker op de markt wezen lunchen. ’s Middags weer met dezelfde chico van donderdag op stap geweest, ditmaal naar de bioscoop en daarna naar het centrum voor een afsluitende koffie bij Starbucks (voor het eerst in zes maanden weer… :P). Deze avond heb ik het niet laat gemaakt, want de volgende dag moest ik om 2:30 opstaan, voor mijn pick-up om 3:00 (3:30 Peruaanse tijd :P) om naar Rainbow Mountain te gaan. Drie uur in de bus naar 4200 meter en daarna nog een 2 uur durende hike naar de daadwerkelijke Rainbow Mountain. Hoewel de hike best meeviel, was het toch best zwaar door de hoogte. Ik moest echt een paar keer bijkomen om m’n ademhaling weer tot rust te brengen. Maar zoals altijd hier in Peru; Vale la pena! Echt een prachtig uitzicht als je eenmaal boven bent op de berg en de omgeving. Kijk vooral de foto’s, want die laten wederom weer veel beter zien hoe het was!

Na de berg was ik behoorlijk gesloopt, dus heb ik in de bar gezeten en gechilld en m’n excursie voor de volgende dag bevestigd, namelijk een paardrijtocht door Sacsayhuaman, een nationaal park bij Cusco waar verschillende inca-ruïnes te vinden zijn, onder andere die ik donderdag had gezien. Dat was dus de zondagochtend. Echt heerlijk om weer paard te rijden door een prachtig land als Peru. Het leuke van te paard een excursie doen is dat je op idyllische plekjes komt, waar je normaal gesproken met een auto of te voet wellicht minder snel komt. Deze rit zijn we naar een plek geweest die Balcón del Diablo heet (Eigenlijk was het een tempel van de Inca’s, maar de Spanjaarden begrepen natuurlijk niks van de natuurreligie van de Inca’s, waardoor ze het dus balkon van de duivel noemde). Wederom; kijk de foto’s en video’s, want dan krijg je een veel beter beeld van hoe het was!

Maandag was een dag waarin ik heb gemeet met m’n Ayacuchaanse amigos (Jade, Esmee, Marlou, Peter en Sergio) om te gaan kamperen in de bergen. Was een heel gezellig dagje, lekker in de zon gechilld en genoten van het uitzicht en ’s avonds met een kampvuur. Dat laatste was ook wel nodig, want het was echt enorm koud! Wel weer echt een avontuur, weinig geslapen… Dinsdag was dus een chill dagje. Lekker lunchen op de markt, chillen in het hostel en lekker vroeg slapen in een warm hostelbed! Ook woensdag heb ik lekker door de stad gestruind, een aantal winkeltjes afgegaan en wederom geluncht op de markt. ’s Avonds kwam Jeanine aan op de aeropuerto voor het laatste avontuur van de reis; het avontuur in Bolivia! Maar daar zijn we vrijdagavond pas naartoe gegaan. Voor die tijd hebben we donderdag de stad verkend, zijn we naar het Inca-museum geweest en hebben we veel bijgekletst!

Afgelopen vrijdag hebben we een tour gedaan die Via Ferrata en Ziplining heette bij Natura Vive (aanrader!). Dit hield in dat we een rockclimb hebben gedaan, 400 meter omhoog en naar beneden hebben geziplined! Heel erg gaaf! De rockclimb was wel behoorlijk eng, maar tegelijkertijd ook echt het meest coole wat ik ooit heb gedaan! Tijdens het klimmen kon ik alleen niet heel veel foto’s maken, aangezien ik nogal veel concentratie daarvoor nodig had… :P. Wel hebben de (zeer leuke) gidsen foto’s gemaakt, die ze nog gaan opsturen, dus die komen nog! Ondertussen kunnen jullie de foto’s zien van het prachtige uitzicht in de Valle Sagrada (Sacred Valley)!

Vrijdagavond hebben we heerlijk gegeten in een veganistisch restaurant in Cusco met de fotograaf van de tour (een Venezolaan) en een Duits meisje uit het hostel, waarna we met een volle buik de bus in gingen naar Copacabana!

De reis verliep eigenlijk prima, veel geslapen en rond zonsopgang in Puno overgestapt voor het laatste deel van de reis en de grensovergang naar Bolivia. Veel gedoe bij de grens met het betalen van m’n boete, omdat ik drie maanden over m’n visum in Peru heen was, maar uiteindelijk zijn we heelhuids bij ons hostel aangekomen in Copacabana en hebben we een boottour over het Titicacameer gedaan naar Isla del Sol. Echt een prachtig plekje en een pittige hike (want; 3800 meter!) naar boven gedaan. Maar het uitzicht was het weer helemaal waard boven op de top! De foto’s laten weer veel beter zien hoe het was dan ik kan vertellen! Tot de volgende blog, waarschijnlijk over Salar de Uyuni, waar we morgen heen vertrekken!

1. Cindy:
    6 augustus 2017
    Wauw, meis, wat heb je weer veel beleefd en wat een mooie foto's. En het houdt nog niet op. Uyuni wordt ook prachtig. Heel veel plezier! Xxx
  2. Wim:
    7 augustus 2017
    Klinkt alsof je met een fantastisch afsluiting van je verblijf daar bezig bent. Veel plezier!!
  3. Karin:
    7 augustus 2017
    Lieve Dianne Geniet van je reis Uyuni is prachtig en de zoutvlaktes onwerkelijk Veel plezier!!